SELAMAT DATANG KE ULYA HEARTY COUTURE !

Sunday 2 June 2013

Makanan Yang Menaikkan Mood

Anda sering mengalami tekanan akibat kerja? Sering moody akibat pelbagai masalah yang melanda? Lesu dan tak bermaya apabila datang bulan? Di sini saya ingin kongsikan 10 jenis makanan yang boleh menaikkan mood anda secara semulajadi!


10 Makanan Yang Boleh Menaikkan Mood Anda

1. Beri
Beri adalah sangat berkesan terhadap kemurungan, kerana ia penuh dengan antioksidan yang menyokong fungsi otak dan meningkatkan fungsi kognitif. Di samping itu, beri juga menggalakkan tenaga positif, ia merangsang pengeluaran "enzim rasa-baik" dalam otak dan ia boleh mencegah pelbagai penyakit yang boleh membawa maut, seperti kanser. Jumlah antioksidan yang tinggi juga menghalang pengoksidaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas, dan mencegah penuaan pra-matang. Dalam erti kata lain, anda perlu menggantikan popcorn tradisional dengan blueberry beku apabila menonton TV atau apabila anda berasa sedih kerana anda bukan sahaja akan kekal sihat dalam jangka masa panjang, tetapi anda juga akan berasa lebih bahagia!

2. Coklat 
Jika anda merasakan bahawa coklat adalah hanya sebagai makanan yang lazat, maka ternyata anda salah! Coklat yang gelap warnanya boleh meningkatkan fungsi kognitif, juga boleh mencegah Alzheimer dan demensia serta boleh meningkatkan mood anda dalam masa beberapa minit. Coklat yang gelap warnanya adalah lebih baik! Coklat gelap melambatkan pengeluaran hormon tekanan, dan tahap kebimbangan akan berkurangan secara automatik. Malahan coklat juga membuat pengeluaran endorfin otak dan juga meningkatkan tahap serotonin. Ini mewujudkan kesejahteraan yang mampu bertahan selama beberapa jam.

3. Teh Hijau 
Teh hijau telah digunakan sejak ribuan tahun lalu kerana banyak manfaatnya. Sama seperti buah beri, teh hijau juga sangat kaya dengan antioksidan, asid amino dan L-theanine, yang terkenal dapat mengurangkan tekanan dan keresahan sambil meningkatkan mood. Jika diambil secara tetap, teh hijau boleh memberikan kesejahteraan dengan menyeluruh. Di samping itu untuk meningkatkan mood, L-theanine yang terdapat dalam teh hijau juga boleh meningkatkan tumpuan, ingatan serta kecerdasan mental. Untuk kehidupan yang lebih sihat, doktor semestinya akan mencadangkan setiap pesakitnya mengamalkan satu cawan teh hijau sehari!

4. Pisang 
Pisang mengandungi jumlah vitamin dan mineral yang tinggi, serta tryptophan yang berfungsi meningkatkan tahap serotonin. Semua sebatian yang terdapat dalam pisang boleh meningkatkan mood, manakala vitamin B6 pula menukarkan tryptophan kepada serotonin, sejenis hormon pengangkat mood. Dengan cara ini, anda bukan sahaja akan berasa lebih baik tetapi anda juga akan mendapat tidur malam yang lebih baik. Tryptophan adalah sebatian yang digunakan secara meluas dalam ubat-ubatan untuk merawat insomnia, kebimbangan dan kemurungan. Anda boleh menambah pisang untuk susu kocak anda dengan mudah atau makannya secara mentah tanpa mengira bentuk. Pisang boleh dan akan merawat kemurungan jika diambil dengan betul.

5. Sardin 
Banyak kajian telah mendedahkan hakikat bahawa orang-orang yang kekurangan Omega 3 dan Omega 6 adalah jauh lebih mudah terdedah kepada kebimbangan dan kemurungan daripada mereka yang mempunyai paras asid lemak yang normal di dalam badan. Sardin kaya dengan asid lemak Omega 3, dan ini menaikkan mood dan mengekalkan otak yang sihat dalam jangka masa panjang. Selain itu, sardin juga memastikan kecekapan neurotransmitter kerana mereka menyimpan sel-sel otak yang fleksibel dan berfungsi sepenuhnya sepanjang tahun (jika diambil secara tetap).
 
6. Avokado 
Avokado mengandungi lemak bagus yang sihat dan berfungsi untuk meningkatkan tahap hormon dopamin dan meningkatkan hormon endorfin. Tidak kira jika anda mengambil avokado dalam bentuk shake atau salad, superfood ini benar-benar sesuai untuk mengangkat mood anda apabila anda rasa kelu!

7. Ayam 
Sama seperti pisang, ayam dan ayam belanda juga mengandungi jumlah tryptophan yang tinggi, berfungsi meningkatkan tahap serotonin. Di samping itu, ayam dan ayam belanda juga sangat kaya dengan tyrosine, asid amino yang membantu badan menghadapi tekanan dengan lebih cekap. Fakta saintifik menunjukkan bahawa tyrosine adalah penggalak kepada norepinephrine dan dopamine, dua neurotransmitter penting yang boleh mempengaruhi mood. Jika anda meningkatkan pengambilan tyrosine, maka anda secara automatik akan meningkatkan mood anda dan mencegah kemurungan dalam jangka masa panjang!

8. Sayuran Berdaun Gelap 
Pengambilan sayur-sayuran berdaun gelap juga boleh merawat keresahan dan kemurungan disebabkan oleh jumlah asid yang tinggi, yang menaikkan mood yang rendah dan juga mengurangkan keletihan. Di samping asid folik, sayur-sayuran hijau gelap seperti bayam juga mengalakkan fungsi saraf dan otot. Selain itu, kajian terbaru telah menunjukkan bahawa tahap magnesium yang rendah boleh menyebabkan penurunan dalam tahap serotonin, lantas boleh menyebabkan kemurungan.

9. Telur 
Telur (terutamanya kuning telur) juga sangat berguna apabila anda cuba untuk melawan kemurungan dan memperbaiki emosi dan fikiran anda. Telur sangat kaya dengan Vitamin D, dan kajian telah menunjukkan bahawa Vitamin D boleh melegakan gangguan mood kerana ia merangsang pengeluaran serotonin di dalam otak. Selain itu, doktor juga mengesyorkan memakan telur semasa musim sejuk, untuk mengelakkan apa yang dikenali sebagai "blues musim sejuk". Ini adalah gangguan bermusim yang memberi kesan kepada sebahagian besar penduduk di negara 4 musim, dan ia boleh dirawat dan dicegah dengan memakan telur secara teratur.

10. Kacang Walnut 
Yang terakhir sekali pastinya termasuk dalam senarai 10 superfoods yang meningkatkan mood iaitu kacang walnut yang berfungsi meningkatkan kesihatan sel disebabkan oleh fakta bahawa ia adalah kacang terkaya dengan lemak penting. Selain fakta bahawa ia meningkatkan mood, sepuluh walnut sehari betul boleh mengoptimumkan komposisi dinding sel dan menurunkan paras kolesterol darah, yang secara automatik akan menggalakkan peredaran darah, merawat kemurungan dan memberikan kebahagiaan dan kesejahteraan yang berpanjangan.

klik untuk perbesar imej
Secara rumusan, senarai 10 makanan ini boleh meningkatkan mood dengan cepat, secara semula jadi dan tanpa sebarang kesan sampingan yang boleh membahayakan kesihatan anda, serta lebih berpatutan harganya. Semua makanan yang disenaraikan di atas telah terbukti secara saintifik dapat mengangkat mood anda. Oleh itu, anda boleh menggantikan makanan tambahan dan pil supplement dengan satu atau lebih daripada makanan-makanan ini. Jika anda terdedah kepada kemurungan dan kebimbangan, anda boleh dengan mencegah gangguan dengan mudah dengan syarat anda memahami hubungan antara makanan dengan mood. Makanan tertentu bukan sahaja dapat meningkatkan kecekapan anti-depressants, tetapi mereka juga boleh mengelakkannya daripada ia berlaku lagi pada masa akan datang. 
Sumber: www.epyk.com

♥USHZ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...